Home

Terug

Vermijd je vermijding

Kijk je angst recht in de ogen
Oefening

Ook een bij-een-spin-ben-ik-weg type? Een in-smoezen-verzuipende-alles-vermijder? Of ken je geen angst, maar leef je als een kluizenaar? Dan is het tijd voor 'Vermijd de vermijding'.

Hoe doe je dat?

  • Bedenk één angst die je wilt aanpakken. (bijv. de angst voor spinnen)

  • Pak een kladblok en nummer de regels 1 t/m 10. Noteer achter 10 wat je het engste vindt om te doen. Het moet alleen gaan om de angst die je wilt aanpakken.
    (bijv. een grote spin aaien)

  • Noteer achter 1 het minst enge wat je zou kunnen doen. Alleen datgene wat met de angst die je wilt aanpakken te maken heeft.
    (bijv. over spinnen nadenken in het algemeen)

  • Bedenk een redelijk angstige situatie en noteer die op 5.
    (bijv. in de buurt van een spin zijn)

  • Vul zo alle getallen in, zodat je een angststappenplan (angsthiërarchie) krijgt, van het minst naar het meest angstige.

  • Bekijk of de stappen haalbaar zijn. Voeg eventueel nieuwe stappen in, waar ze te groot zijn.
    (bijv. gebruik 4,5 als extra stap als de stap tussen 4 en 5 te groot is)

  • Controleer of alle stappen alleen te maken hebben met de angst die jij wil aanpakken.
    (dus dat alle stappen te maken hebben met bijv. spinnen, en niet met honden).

  • Maak vervolgens een planning waarin je aangeeft wanneer je wat gaat aanpakken.
    (bijv. in week 1, stap 1 eenmaal per dag, in week 2, stap 2 eenmaal per dag, enz.)

  • Werk er iedere dag aan. Denk eraan dat je bij de angst blijft. De angst wordt vanzelf minder na 20 tot 30 minuten. Als je dat volhoudt, dan ga je vooruit.

  • Ga niet te snel naar de volgende stap, want dan wordt de angst niet minder. Ga pas naar de volgende stap als de angst goed hanteerbaar voor je is.

© Cathérine Verviers

Hoe zit dat?


Het vermijden van je angsten houdt ze in stand. Daarom is het belangrijk om je vermijding te verminderen door langzaam naar je angst toe te werken. Je angst wordt namelijk vanzelf minder als je op gecontroleerde wijze in de angstige situatie blijft, terwijl je niks doet om de angst te verminderen.


Terug