Visualiseer 2025 en maak een prachtig kunstwerk
“Het is meer een gevoel. Of ja, meer een beeld. Ik heb er wel een paar woorden voor, maar ik kan het niet precies uitleggen. Ik wíl het ook eigenlijk helemaal niet uitleggen. Nee! Weet je, ik denk dat uitleg alleen maar afbreuk doet. Daarbij wil ik intuïtief werken, kunstzinnig plannen. Mezelf ook een soort van verrassen. Begrijp je?” Aldus mijn cliënt die andere richting wil geven aan haar leven.
Bij OverPsychologie blikte je eerder al kunstzinnig terug op 2024. Uiteraard kun je ook kunstzinnig vooruitkijken. Terug- en vooruitkijken kan heel goed op de wisseling van het kalenderjaar tijdens oud en nieuw. Maar het kan ook jaarlijks rond je verjaardag. Of aan het begin van een nieuwe uitdaging en tijdens het markeren van een andere levenservaring. Leer daarom kunstzinnig plannen.
In deze blog kijken we dus op een creatieve manier vooruit. Tijdens het schrijven begint er toevállig binnenkort een nieuw kalenderjaar. Maar jij mag lekker verder kijken en kunstzinnig plannen op elk willekeurig moment, zelfs aan het begin van een ordinaire dinsdag.
Hoe doe je dat? Kunstzinnig plannen
- Maak eerst een wandeling in een omgeving waar jij jezelf goed voelt.
- Mijmer tijdens de wandeling ‘waar wil ik naartoe dit jaar/met mijn werk/met mijn relatie/met deze uitdaging/met … vul zelf maar in’.
- Neem na je wandeling een lekker kopje thee/koffie.
- Zet vervolgens een feelgood muzieklijst op.
- Zoek daarna beeldmateriaal en woorden of bijzinnen. In tijdschriften, kranten, (foto)boeken, het internet of creëer illustraties.
- Ga intuïtief te werk; kies gewoon wat je op dit moment aanspreekt.
- Wanneer je verzameling voldoende voelt, organiseer je verzameling dan op een tafel.
- Ben jij blij met de collega? Plak je moodboard dan vast op een vel.
- Neem als laatste een krijtje, stift, potlood of verfkwast en verbind de beelden en woorden met elkaar. Of leg er een passe-partout op.
Waar ga je volgens de psychologie het beste heen?
Vooruitkijken of niet vooruitkijken, dát is de vraag. Beiden keuzes zullen je uiteindelijk echt wel ergens brengen. In het eerste geval heb je wat meer leiding kunnen geven aan je tocht en je bestemming. Wanneer je begint van het visualiseren van je bestemming, dan creëer je volgens Covey (1989) je bestemming twee maal. Eerst als concept, om het daarna daadwerkelijk vorm te geven.
Knoope (1998) vergelijkt vooruitkijken poëtisch met de weg van bloesem naar oogst. Of van zaaien, naar oogst, zou je kunnen denken. Dankzij het één, meer kans op het ander.
Het vooruitkijken geeft je richting en vergroot je kans dáár uit te komen wat je visualiseerde. Zeker als je dat creatief doet. Want creativiteit heeft het vermogen om verder te gaan dan vaststaande gegevens. Het brengt daardoor meer interessante en vernieuwende ideeën voort, aldus Sternberg (2002).
Er zijn volgens Bolles (2013) grofweg drie paden te bewandelen:
- het pad waar dat je per ongeluk op verdwaalt, vaak geleid door anderen of door toeval
- een pad dat je rationeel bepaalde
- je pad dat je zelf op creatieve wijze schepte en dat instinctief meetrilde met jou én je omgeving.
Je kunt voor ieder vraagstuk, bij ieder kruispunt bepalen hoe je jouw pad uitstippelt. Bij het kiezen voor een ander wasmiddel maak je met methode 1 of 2 vast een prima keuze. Gelukkig maar, want dat scheelt je tijd. Tijd die je lekker kunt stoppen in je moodboard voor belangrijkere keuzes. Zoals, welke uitdaging wil ik aangaan? Wat voor baan ambieer ik nog? Hoe maak ik van de volgende zeven jaar een feestje?
- Geef je moodboard nu een plek in jouw leven.
- Bekijk je moodboard bij tijd en wijlen.
- Schrijf over een maand wat je ervaart tijdens het kijken naar je moodboard.
- Plan concrete stappen voor je toekomst in.
- Zo … je hebt kunstzinnige gepland.
Hoe zit dat? Kunstzinnig plannen
Voor het schrijven van deze blog over psychologie, maakte OverPsychologie gebruik van onderstaande inspirerende boeken. Je besteld één van deze boeken gemakkelijk bij Bol met een klik op de link.
- Bolles, R.N., (2013). Welke kleur heeft jouw parachute? Een praktisch handboek voor werkzoekers en carrièreplanners. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
- Covey, S.R. (1989). De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.
- Knoope, M. (1998). De creatiespiraal. Natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid. Nijmegen: KIC Nijmegen en Knoope Ideaal Coaching BV.
- Nijman, L. & Bode, J. de (2020). Creativiteit, géén kunst. Een denk-, durf- en doeboek voor het ontwikkelen van je creativiteit. Eeserveen. Uitgeverij Akasha.
De recensie van OverPsychologie van dit fan-tas-tische boek lees je hier. - Sternberg, R.J. (2002). Succesvolle intelligentie. Hoe praktische en creatieve intelligentie succes bepalen. Lisse: Swets & Zeitlinger B.V.